Alle collecties
Product research
Hoe kan je product research doen met de Tracker van Rylee?
Hoe kan je product research doen met de Tracker van Rylee?

Met Rylee kan je producten research doen. We bieden hier veel functionaliteiten voor aan, waar we in dit blog stap voor stap langs gaan.

Noud van Workum avatar
Geschreven door Noud van Workum
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Korte introductie

De basis functionaliteit in Rylee is het tracken van producten. Op het moment dat je een product trackt in Rylee, wordt de prijs, listing, omzet en de verkoop van het product dagelijks bijgehouden. Hieruit kan je een analyse maken of een product potentieel goed is om te gaan verkopen. In de Tracker kan je een eigen lijst maken in Rylee van producten die je wilt bijhouden. Dit doe je dus onder het tabblad Tracker. Deze functionaliteit werkt ideaal met de Rylee Chrome Extensie, waarover later meer.

Verder werkt het tabblad Database bijna hetzelfde als de Tracker. Bijna alle uitleg die je hier over de Tracker krijgt, kan je ook toepassen in de Database. Het verschil tussen de Tracker en de Database zit hem in de producten die worden laten zien. In de Database kan je zoeken en filteren op alle producten die in Rylee worden getrackt, en in de Tracker heb je jouw producten die jij hebt geselecteerd om meer over te weten te komen. Dus dit is jouw eigen lijst.

Rylee Chrome Extensie

Voordat we beginnen, is het handig als je al de Chrome Extensie hebt geïnstalleerd. Mocht je dit nog niet hebben gedaan, dan raad ik je aan om dit artikel eerst te lezen:

De Rylee Chrome Extensie is namelijk ideaal om de gegevens van een product direct op bol.com te kunnen zien. Waaronder de verkoop, omzet, prijssterren en de listing geschiedenis van het product. Ook is dit de meest efficiënte manier om producten toe te voegen aan de Tracker. Je kan ook hier direct het zoekvolume mee bekijken op bol.com. Verder zitten er nog andere verstopte snufjes in, zoals productbeschrijving templates, een verbeterde productbeschrijving editor en directe knoppen om een listing te kunnen bewerken.

Rylee Chrome Extensie productpagina

Het gebruik van de Rylee Chrome Extensie

In de Rylee Chrome Extensie heb je veel verschillende functies. Nadat je bent ingelogd krijg je meteen al data te zien op de categoriepagina's van bol.com. Rylee trackt van zichzelf al automatisch de meest populaire producten op bol.com.

Als er nog geen data is van een product waar jij wel graag data over wilt verzamelen, dan kan je op de gele Track knop drukken. Hierdoor zorg je ervoor dat dit product vanaf dat moment wordt bijgehouden in Rylee. Ook wordt deze toegevoegd aan je lijst in de Tracker. Ook kan je natuurlijk de Track knop gebruiken om bestaande producten toe te voegen aan je lijst.

Wil je direct producten tracken en in de juiste categorie plaatsen? Dan kan je rechtsboven de blauwe Track page knop gebruiken. Deze knop trackt meteen heel de pagina!

Wil je producten meteen in een categorie tracken binnen Rylee? Dan kan je onder de Track page knop een categorie selecteren die je in de Tracker binnen Rylee hebt gemaakt.

De information knop laat meer data zien over dit product

In de popup die je ziet verschijnen, kan je meteen dieper ingaan op de data. Je kan hier bijvoorbeeld alle verkopers zien, de omzet, verkoop, voorraad en prijs grafieken bekijken en de listing geschiedenis bekijken.

Zoekvolumes

In Rylee zie je ook op de categoriepagina de volgende zoekvolumes. Dit laat zien hoevaak er over een bepaalde periode heen op dit zoekwoord wordt gezocht op bol.com. Je kan op de linkjes drukken om de periode te veranderen.

De productpagina

Op de productpagina is niet heel veel verschillend ten opzichte van de categoriepagina. Dezelfde data is daarop aanwezig. We hebben hier wel 2 knoppen aan toegevoegd om snel toegang te krijgen tot de bol.com productbeschrijving editor. Het potloodje en het euro teken.

Als je op het potloodje drukt kom je op deze pagina, waar we de productbeschrijving editor een flinke make-over hebben gegeven via de Chrome Extensie. Als je op de stempelknop drukt staan er ook wat productbeschrijving layouts die je kunt gebruiken.

Dit is tot zover hoe de Rylee Chrome Extensie werkt met uitleg hoe je deze kan gebruiken voor de product tracker.

De Tracker en de Database

Nadat je producten hebt gevonden die je wilt gaan Tracken en je ze hebt toegevoegd aan de Tracker in Rylee, wil je deze zo goed mogelijk kunnen analyseren. Zoals aangegeven werken de Database en de Tracker bijna hetzelfde. Het enige verschil is dat je in de Tracker een balk met categorieën ziet. Hier kan je jouw eigen categorieën maken waar je jouw producten onder kan ordenen. Druk op "+" om een nieuwe categorie toe te voegen, op het potloodje om deze te bewerken en op het prullenbakje om een categorie te verwijderen. Als je op het pijltje naar beneden drukt kan je ook sub-categorieën aanmaken.

Als we een stukje naar beneden gaan, dan zie je deze balk.

Het eerste veld is om handmatig nieuwe producten toe te voegen, je kan een EAN hier intypen, of een zoekwoord. Daarna kan je een categorie selecteren en op het plusje drukken. Het Bereik veld is om in de tabel de berekeningen aan te passen. Hier zo direct meer over.

Filteren

In Rylee heb je een heleboel filters, om jouw perfecte product te vinden.

Het eerste veld is om handmatig op producten te zoeken, hier kan je via een titel, het merk of het EAN nummer de producten filteren. Het volgende selectieveld is waarop je kan sorteren. Binnen Rylee kan je sorteren op de volgende sorteringen:

  • Toegevoegd (Wanneer het product toegevoegd is aan de Tracker, anders in Rylee)

  • Prijs (prijs van het product)

  • Omzet (omzet van het product)

  • Verkoop (verkoop van het product)

  • Beoordeling (de rating van het product)

  • Prijssterren (hoeveel prijssterren bol.com geeft aan dit product)

  • Beschikbaarheid (of het product leverbaar is)

  • Dagen getrackt (aantal dagen dat het product wordt getrackt in Rylee)

  • Verkopers (aantal verkopers van het product)

  • Categorieën (aantal categorieën die je in Rylee hebt gezet waaraan je dit product hebt toegevoegd)

  • Titel (de producttitel)

  • EAN (het EAN nummer van het product)

  • Merk (het merk van het product)

De knop die hiernaast staat geeft de richting aan van de sortering. Met de filterknop kan je nog dieper ingaan op het filteren van de producten. De volgende filters zijn beschikbaar:

Een filter die je niet in de sortering terugziet, is het BCR filter, dit geeft aan hoeveel concurrenten in de categorie zitten van bol.com waar dit product zich in bevindt. Dit kan helemaal handig zijn als je in de Database opzoek bent naar nieuwe producten met weinig concurrentie. Je kunt op toepassen drukken om de filters toe te passen.

De volgende knop naast de filter knop is de bol.com categorieboom.

Als je hier op een categorie drukt, dan krijg je alleen de producten te zien die in deze categorie voorkomen. In Rylee zijn er meer dan 10.000 bol.com categorieën waar je op kunt filteren.

Daarnaast zit nog een laatste knop, dit is een download knop om de lijst te exporteren naar een Excel bestand!

De tabel

Nu je volledig snapt hoe je kan filteren op de producten in de Rylee Tracker en de Database, is het ook belangrijk dat je de data begrijpt waarnaar je kijkt.

De Rylee Tracker

We zullen hier even in het kort langs alle kolommen gaan:

  1. De productinformatie kolom staat de producttitel, het EAN nummer, het merk en de beschikbaarheid van het product en hoelang het product al getrackt wordt binnen Rylee.

  2. De prijskolom. Hier staat de prijs van het product aangegeven van de persoon die het koopblok heeft. Hier staan ook de prijssterren mochten deze beschikbaar zijn

  3. De verkoop en de omzet kolommen. Hier wordt de gemiddelde omzet standaard weergegeven per maand. Dit gaat over het Bereik wat bovenaan staat. Standaard wordt er dus de verkoop en de omzet weergegeven over 31 dagen. Je kan dit veranderen naar wat je wilt!

  4. Listing gegevens. Hier staat de rating van het product, de aantal verkopers van het product, en hoeveel mensen binnen Rylee dit product tracken.

  5. De BCR kolom. Dit is de kolom waar de volledige categorieboom van het product staat. Hier staat ook meteen bij hoeveel concurrentie er in die categorie zit.

  6. De formule kolom. Dit is een unieke kolom die jij zelf kan instellen wat daar wordt weergegeven aan de hand van een formule. Hier hoef je je op het begin niet druk over te maken, hier staat een standaard formule al ingesteld die het potentiecijfer van het product weergeeft. Mocht je een eigen formule willen maken kan je op het rekenmachientje drukken! Dit ziet er als volgt uit:

  7. De categorie kolom. Hier kan je snel een categorie toevoegen aan het product om je producten netjes te ordenen.

  8. De actiekolom. Ten eerste zie je hierboven een slotje, als je hierop drukt dan kan je snel verwijderen van producten in en uit schakelen. Als hij staat uitgeschakeld, dan komt er eerst een bevestigingsmelding die vraagt of je het product echt wilt verwijderen. Zo kan je niet zomaar een product per ongeluk verwijderen. Je kan hem ook inschakelen, dan kan je producten wel in een keer verwijderen. Handig als je een clean-up moet doen van de lijst!

    Verder staat hier dezelfde informatieknop als in de Chrome Extensie. Met nog wat andere knoppen ernaast wat ervoor zorgt dat je snel in het goede tabblad terecht komt van de popup, zoals de listing geschiedenis.

Dit is in de basis hoe de product tracker van Rylee werkt. Mocht je hier nog vragen over hebben, laat het gerust weten in de chat.

In dit artikel wordt meermaals de term "prijssterren" aangehaald. Mocht je hier meer over willen lezen stuur ik je graag door naar het volgende blog:

Was dit een antwoord op uw vraag?